İbadet ve siyaset.. - 03/07/2015 |
|||||||||
Tweetle |
|||||||||
Cumhurbaşkanlığı yerleşkesinde yaptırılan üç bin kişilik cami ibadete açılmış.. Cumhurbaşkanlığı fiziki alanı içinde olmasına rağmen halka açık olacağı ifade ediliyor..Atatürk Orman Çiftliğine, adeta, zorla ve de re'sen elkonuldu (ilgili kurul kararları, Danıştay, İdare Mahkemeleri tarafından durduruluyor,Anayasa Mahkemesi'ne başvuru da söz konusu, hukuki durum henüz netlik kazanmadı) ve Başbakanlık hizmet alanı olarak tasarlandığı söylenirken el çabukluğu ile, Cumhurbaşkanlığı külliyesi haline getirildi.. Külliye'nin önemli mekanlarından biri olan cami de hizmete başladı, 3000 kişilik bir ibadet alanı olduğu ve bu kadar cemaat de, saray içinde bulunmadığı için, halka açıldığı anlaşılıyor.. Son yıllarda, siyasi demeçlerin cuma , bayram namazları çıkışında,cami avlularından verilmesi vukuat-ı adiyeden oldu..Cumhurbaşkanı, Başbakan, eski Cumhurbaşkanı Gül, her cami çıkışında siyasi beyanlarda bulunuyorlar, Bahçeli, kendisinden demeç almak isteyen medya mensuplarına, "cami avlusunda siyaset yapmıyoruz" demek suretiyle bu duruma dolaylı olarak itiraz etti.
Diyanet işleri Başkanlığı'nın kontrolünde olan camiler, laik devlet sistemlerinde,ibadet ağırlıklı işleve sahip kutsal mekanlardır.. Camilerin, Diyanet kontrolü dışında,cemaatler tarafından sahiplenilmesi ve "önemli toplumsal meseleler"in müzakere edileceği bir alan halinde, toplumsal hayatı yönlendirmesi, siyasal islam geleneğidir...... Önemli meseleler arasında siyaset'in günlük sorunlarının da olacağı düşünüldüğünde, siyaset ve cami arasında kurulmaya çalışan ilişkinin önemi ortaya çıkar. Aynı anlayışın bir diğer hedefi olan, bütün din hizmetlerinin cemaatlerin uhdesine bırakılması ile, camiler, her türlü siyasi meselene üzerine ahkam kesilecek bir alan haline gelecek sonuçta ibadet ve siyaset karşılıklı olarak birbirini etkileyebilecektir.. Diyanet'in , laik devlet fonksiyonundaki işlevini tam olarak yerine getirememesi ve iktidara bağımlı bir görüntü vermesi de bir diğer sorunlu alandır.. Toplumsal barış,her dinden iman ve inancın her türlü dayatma dışında özgürce yaşanması ile tesis edilir.. İbadet alanlarına günlük siyaset'in sokulması, ibadetin mehabetine de uygun düşmez... Levent Şardağ |
|||||||||
|